+46 (0)31-610 510
support@omsorg24.se
Facebook
LinkedIn
O24_logotype_200logo_omsorg24
  • OMSORG24
    • Översikt
    • Schema
    • Tidrapport
    • Lönehantering
    • Personakt
    • Ärendehantering
    • HR-system
    • Dataskyddsförordning GDPR
  • KUNDUPPLEVELSER
  • OM OSS
  • KUNDSERVICE
  • NYHETSRUM
Logga in

”Vi älskar Omsorg24!”

Stödum AB beskriver sig själva som “ett litet vård- och omsorgsföretag med stort hjärta.” Företaget bedriver HVB-verksamhet och familjehem med bland annat behandlingshemmet Villa Villerkulla. Hemmet är beläget i centrala Halmstad och har plats för 10 personer. 2017 övergick hemmet från att rikta sig till ensamkommande barn till ett renodlat behandlingshem. Chatarina Udd är verksamhetsansvarig inom Stödum och har arbetat med behandlingshem sen 2003.

– Det är en enorm möjlighet att vara med och starta upp en ny verksamhet inom Stödum. Vi har handplockat personalen och det är en mycket högpresterande grupp med stabil värdegrund. Kvalitét, omtänksamhet och arbetsglädje är otroligt viktigt hos oss, förklarar Chatarina Udd.

De boende på Villa Villerkulla skriver kontrakt innan de får flytta in. De drogtestas, kartläggs och behöver ansöka om att få träffa sina vänner. Personalen har en tät dialog med ungdomarna men också med skola, godemän och övriga personer i deras närhet.

– De som bor hos oss har hög skolnärvaro och psykisk hälsa. Vi fokuserar mycket på friskvård och relationsbyggande samtal, fortsätter Chatarina. 

Att bedriva HVB-verksamhet är tidskrävande. Därför behöver tid sparas in på exempelvis administration för att istället kunna läggas på verksamheten. Det är någonting Omsorg24 bidragit med hos Stödum.

– Innan Omsorg24 kunde det ta veckor att lägga ett schema. Idag är det gjort på några minuter. Det är fantastiskt smidigt och otroligt användarvänligt, berättar Chatarina. 

Tack vare systemets schemakontroll hjälper Omsorg24 administratörerna att kontrollera schemat enligt arbetstidslagen och gällande kollektivavtal. Avviker exempelvis tid för vila mellan pass mot gällande avtal dyker varningar upp i systemet och administratörerna kan enkelt korrigera passen.

– Tidigare kontrollräknade vi med miniräknare men även då kan det bli fel. Därför underlättar Omsorg24 framförallt vid fel men också med lönerna. Allt är färdigt direkt i systemet. Extra smidigt är det vid vikariepass, konstaterar hon.

Omsorg24 är ett system under ständig utveckling. Nya uppdateringar och funktioner lanseras flera gånger varje år. Inom kort kommer möjligheten till sigering av digitala avtal lanseras och under våren väntas journalsystem byggas in.

– Det är lite som Microsoft Word. Man kan en liten del men det finns alltid mer att upptäcka och använda. Dokumentationsprogrammet är något vi ser mycket fram emot, avslutar Chatarina.

Det är otroligt användarvänligt.
Chatarina UddVerksamhetsansvarig Stödum AB

Omsorg24 löste behov i Norrköping

Kärnan i Omsorg24 är ett smart schema, automatiska tidrapporter med elektronisk signering och underlag för lönehantering. Precis vad man behöver i Norrköping.

– Omsorg24, och Aiai med för den delen, är guds gåva till mänskligheten. Det är som natt och dag jämfört med tidigare, säger Jonny Håkansson, grundare, ägare, styrelseordförande och koncernchef för Omsorgsgruppen IN med bas i Norrköping. 1996, två år efter införande av LSS, godkände politiker i Norrköping att Jonny Håkansson fick driva en privat verksamhet i staden. Idag leder han ett växande företag som omfattar tre områden: personlig assistans, daglig verksamhet och gruppboende. Dessutom finns två fristående bolag som bedriver behandling för människor med missbruksproblematik och psykisk sjukdom. Geografiskt täcker Omsorgsgruppen IN i dag stora delar av Sverige. Som så många andra företag skötte Omsorgsgruppen IN tidigare administrationen med papper och penna vilket dels tog lång tid och krävde mer personal, dels ledde till tidsödande korrigeringar.

– Personligen är jag okunnig om it-utveckling. Det var först när Patrik Svensson kom in som ekonomiansvarig för ett par år sedan som vi fick snurr på administrationen, säger Jonny Håkansson och ger sin kollega en uppskattande blick. Patrik Svensson, som lämnat bankvärlden, insåg att Kaustiks webbtjänst Aiai för administration av personlig assistans skulle underlätta kontorsarbetet väsentligt.

– Saker som tidigare tagit fyra dagar gick nu på några timmar. Aiai blev det verktyg vi behövde, säger han. Därmed var steget inte långt till att skaffa Omsorg24 för gruppboende och senare även för den dagliga verksamheten. Hösten 2014 introducerades Omsorg24 i Linköping.

– Startsträckan blev extrem kort för Omsorg24 eftersom vi redan var igång med Aiai. Dessutom fick vi från start utmärkt support från det sammansvetsade gänget på Kaustik, säger Patrik Svensson, som prisar de uppdateringar som görs kontinuerligt.

– Nu har vi lagt en bra plattform för att kunna växa, konstaterar han. Även Marie Källs, som leder ett gruppboende i Norrköping, prisar Omsorg24:

– Jag saknar verkligen inte pappersrapporterna. Det var trippelarbete och ett ständigt rättande. Nu är det bara ett klick och sen är allt klart, konstaterar hon. Både Aiai och Omsorg24 har verkligen gjort arbetet lättare på företaget. Jonny Håkansson, som sitter i styrelsen för bransch Personlig assistans på Vårdföretagarna, ser dock flera mörka moln på himlen: efterskottsbetalningen, den låga ersättningsjusteringen, arbetsgivaravgiften för unga, LSS-utredningen, fuskdelegationen etc.

– Dagens politiker är inte intresserade av att se till helheten, det känns som om man försöker kväva branschen. Försök att få hem en hantverkare för 284 kronor i timmen, det funkar bara mot svart betalning. Dessutom ligger pågående utredningar som en blöt yllefilt över oss. Det startas få nya företag, alla väntar på vad som ska hända, säger han. Jonny Håkansson befarar att beslutet om efterskottsbetalning kan bli tufft för små företag eftersom bankerna enligt honom inte är intresserade av att låna ut pengar.

Visst kan LSS-reformen upplevas som dyr men vad är alternativet? Vill vi ha tillbaka de stora institutionerna, undrar han. För honom som utbildad fritidspedagog är inte vinstintresset drivkraften.

– Vinst är förstås värdefullt för att kunna bedriva ett långsiktigt hållbart företag. Men jag vill i första hand ge möjligheter för våra kunder att leva ett rikare liv och därigenom skapa sysselsättning för mina anställda, säger Jonny Håkansson och tar oss med på en rundvandring i lokaler där Omsorgsgruppen IN i dag bedriver daglig verksamhet med estetisk inriktning. I olika rum pågår intensivt skapande med keramik och glasmålning samtidigt som en grupp ungdomar ger sig iväg på en friluftsutflykt.

Det är som natt och dag jämfört med tidigare.
Jonny HåkanssonStyrelseordförande och koncernchef för Omsorgsgruppen IN

Prova Omsorg24 kostnadsfritt i 30 dagar

Beställ här

BESÖK OSS

Johan på Gårdas gata 5A, Göteborg
Kammakargatan 22, Stockholm
Nygatan 20 B, Örebro

KUNDSERVICE

TELEFON: +46 (0)31-610 510
Vi svarar mellan kl 9-17 på helgfria vardagar. Avvikande öppettider förekommer vid dag innan röd dag och "afton".

SOCIALA MEDIER

Facebook
LinkedIn

MYNEWSDESK

Följ Kaustik AB
© Kaustik AB 2019, alla rättigheter förbehålls. Läs vår integritetspolicy.
Vi på Omsorg24 (Kaustik) använder cookies på vår webbplats för att förbättra besökarnas upplevelse samt av statistik- och marknadsföringsskäl. Detta inkluderar att viss information delas med de tjänsteleverantörer som möjliggör användningen av cookies. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies. För vår fullständiga information om cookies, vänligen läsa vår integritetspolicy. Integritetspolicyn innehåller även information om vår behandling av personuppgifter vid användning av våra tjänster.Jag accepterarLäs integritetspolicyn